Pers
Geschreven door Tamara Biemans
Posted on 22-04-2015

Graydon Discontinuation Score voorspelt opheffingskans van élk bedrijf

151 keer gelezen

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon lanceert een nieuw scoremodel: de Discontinuation Score. Deze score voorspelt voor élk bedrijf de kans dat het binnen de 12 maanden al dan niet wordt opgeheven. Het nieuwe scoremodel is een belangrijke aanvulling op de zopas hernieuwde ‘Probability of Default’-score (PD-score), die de kredietwaardigheid van bedrijven in kaart brengt. 

Barry Delhez, analyse expert bij Graydon: “Elk jaar gaan in Nederland gemiddeld zo’n 8.000 bedrijven failliet, maar er worden er gemiddeld ook 130.000 opgeheven. In 2014 waren dat er zelfs 153.566. Het is daarom belangrijk dat we niet enkel inzicht geven in de kans op een faillissement, maar ook in de kans dat een ondernemer zelf zijn bedrijf opheft. Dat doen we vanaf nu met onze nieuwe Discontinuation Score.”  

Max van Dijk, Groep Operations Directeur bij Graydon zegt hierover: “Met de nieuwe score kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen om op een gezonde manier zaken te doen en risico’s te vermijden. Inzicht in de kans of een bepaalde klant of leverancier ermee ophoudt, is voor bedrijven van cruciaal belang. Finance kan hierdoor bijvoorbeeld betere cashflow forecastings maken. Vroeger werd gewerkt op portefeuilleniveau: ‘gemiddeld worden elk jaar 5% van de bedrijven opgeheven, dus als ik 1 miljoen omzet heb, is 50.000 euro hiervan bedreigd’. Met de nieuwe Discontinuation Score kan je véél verder gaan. Er kan op debiteurenniveau bepaald worden welk deel van de omzet een verhoogde kans heeft om te verdwijnen. Uit zo’n screening kan blijken dat de debiteuren met een verhoogde kans op opheffing onevenredig veel omzet vertegenwoordigen en je daarom geen rekening moet houden met een omzetverlies van 50.000 euro, maar van 80.000 euro. Hierdoor zijn niet enkel de forecastings een stuk fijnmaziger, finance kan ook de betaalmodaliteiten voor de betrokken debiteuren aanpassen. ” 

Naast een belangrijke tool voor de afdeling Finance, biedt de Discontinuation Score volgens Graydon ook zeer relevante inzichten voor Marketing en Sales. Door geen inspanningen en budget te spenderen aan bedrijven die er op korte termijn mee zullen ophouden, kunnen deze afdelingen hun rendement flink verbeteren.

Gini-score van 0,84

De Discontinuation Score van Graydon kan een Gini-coëfficiënt van 0,84 voorleggen. De Gini is een universele graadmeter die de voorspellende waarde van een scoremodel uitdrukt op een schaal van 0 tot 1. De nieuwe score wordt samengesteld op basis van verschillende variabelen, zoals betaalgedrag van het bedrijf, de Probability of Default-score, de jaarrekening en ‘demografische’ factoren zoals leeftijd, omvang, rechtsvorm en branche. Daarnaast wordt elk bedrijf gescreend op ‘uitzonderlijke patronen’ die de gezondheid van de onderneming kunnen beïnvloeden, zoals veelvuldige bestuurderswisselingen of betrokkenheid van bestuurders bij eerdere faillissementen of opheffingen.