Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

5 eenvoudige tips te late betaling.

Doeltreffende procedures en een goed uitgebalanceerd credit management zullen uw verkoopinspanningen eerder bevorderen dan verhinderen. Deze vijf eenvoudige tips kunnen u helpen om uw onderneming te beschermen tegen wanbetalingen.

1. Onderhoud persoonlijk contact met uw klanten

Als u een goede verstandhouding ontwikkelt met uw klanten, zullen zij sneller geneigd zijn om uw bedrijf te respecteren en uw facturen als eerste te betalen. Wie een goede relatie heeft met zijn klanten zal ook sneller merken of er een reden is om een factuur later of helemaal niet te betalen

> 5 tips om wanbetaling te voorkomen

2. Voorkom late betaling. Check vooraf de kredietwaardigheid van uw klant

Houd er rekening mee dat omstandigheden snel kunnen veranderen. Juist in het huidige economische klimaat. Daarom raad ik u aan om minstens elke zes maanden een credit check uit te voeren voor uw bestaande klanten. Of plaats hen in een systeem van permanente opvolging.

Er zijn experts (kredietinformatiebureaus) die over verschillende bronnen en vaardigheden beschikken om de volledige kredietgeschiedenis van uw klanten na te gaan. Zij zullen zelfs de kleinste indicaties van financiële instabiliteit opmerken. Een faillissement vindt bijvoorbeeld meestal niet van de ene dag op de andere plaats. Er zijn al eerder tekens aan de wand, waar u uw aanpak op af kunt stemmen.

3. Vraag uw klant op voorhand een deel of meteen het volledige bedrag te betalen

Vroeger hielden bedrijven goederen achter tot de volledige som betaald was. Tegenwoordig is dit niet altijd meer mogelijk. Zeker wanneer u goederen of diensten levert waarbij u vooraf kosten moet maken. Dan is het verstandig om een aanbetaling te vragen voordat u aan de opdracht begint.

4. Geef altijd aan wanneer u de betaling verwacht

Duidelijke communicatie helpt om laattijdige betalingen te voorkomen. Vermeld op uw factuur duidelijk de vervaldatum van de openstaande bedragen.

5. Accurate factuurgegevens

Zorg er steeds voor dat uw bankrekeningnummer, uw naam en eventuele referentie (“purchase oder”) netjes en duidelijk vermeld staan op uw facturen en uw klant hier niet naar op zoek moet. Dan loopt u het risico dat uw factuur op een andere stapel komt te liggen of langzaam naar beneden zakt in de Inbox.
 

Gelijkaardige publicaties