Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 08-05-2014

Big Data en Privacy

99 keer gelezen

Big Data biedt ongekende mogelijkheden, zo ook op het gebied van marketing. Het is inmiddels de standaard in zakendoen wereldwijd. Maar Big Data brengt ook grote privacy vraagstukken met zich mee.

De consument lijkt er moeite mee te hebben om grote bedrijven te vertrouwen met hun persoonlijke gegevens, zo blijkt ook uit onderzoek van SDL. Hoe kunt u als marketeer het beste omgaan met Big Data en hoe krijgt u uw  klant of prospect zover om wat van hun waardevolle persoonlijke informatie af te staan?

Data and Privacy Survey 2014

Nederland is nog niet klaar voor Big Data. In een eerder artikel besprak ik hier de door ING voorgenomen proef met Big Data. Het hele land was in rep en roer. De Nederlandse consument vind het ontzettend eng dat een grote bank zoveel persoonlijke informatie zou gaan verzamelen. Dit terwijl grote online bedrijven zoals Facebook, Bol.com en Albert Heijn dat al doen. Vertrouwen is hierin schijnbaar de doorslaggevende factor.

Het Data and Privacy Survey van SDL toont aan dat de Nederlandse consument niet de enige is die moeite heeft met het vertrouwen van grote bedrijven met hun persoonlijke informatie. SDL voerde het onderzoek uit onder 4.000 proefpersonen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Opvallende uitkomsten uit het onderzoek:

57% van de respondenten wil geen zakendoen met een bedrijf dat persoonlijke informatie verzamelt.
Echter; 79% heeft er geen moeite mee om persoonlijke gegevens af te staan aan een bedrijf waarmee ze al eerder zaken hebben gedaan. Met andere woorden: een bedrijf dat ze vertrouwen.
Consumenten van jongere leeftijd maken zich minder zorgen over de vergaring van informatie door bedrijven dan consumenten van 45 jaar en ouder.

Het volledige rapport van SDL is hier te downloaden.

Ook uw prospects zijn consumenten en ook zij moeten waarschijnlijk nog wennen aan de privacy aspecten van Big Data.

Het PR-risico van Big Data voor B2B

Voor een B2B bedrijf is de betrouwbaarheid een ontzettend kostbaar onderdeel van het imago, misschien nog wel meer dan voor een B2C bedrijf. Ook uw prospects zijn consumenten en ook zij moeten waarschijnlijk nog wennen aan de privacy aspecten van Big Data. Maar denk ook aan de praktische Data-security aspecten. 

Bedrijven slaan tegenwoordig enorme hoeveelheden data op over hun processen, de markt, hun bestaande klanten en natuurlijk over prospects. Dit om belangen te verdedigen, maar ook om hun consumenten, medewerkers en zakenpartners te beschermen en om hun imago als betrouwbare partner hoog te houden. Om deze reden is de veiligheid van deze gegevens van het hoogste belang. Het is daarom een groot imago-risico als een bedrijf datalekken vertoont.

Permission Marketing

De consument van vandaag is een eigenzinnige consument die transparantie vereist. Dit geldt natuurlijk ook voor de B2B-buyer van de toekomst. Zo tegenstrijdig als het kan zijn, verwacht hij verregaande personalisatie, maar tegelijkertijd een bescherming van de persoonsgegevens. Alles valt of staat met vertrouwen en de dialoog van dialogue marketing: de marketeer moet te allen tijde glashelder maken voor de klant wat hij of zij er bij te winnen heeft met betrekking tot het verzamelen van data. Om de mogelijkheid te bieden aan de consument om in ruil voor persoonlijke info, aanbiedingen te ontvangen  wordt ook wel ‘Permission Marketing’ genoemd.

4 Tips om de Big Data twijfels van uw klanten te beantwoorden:

  1. Een zeer strak geregeld geïntegreerd databeleid waarbij CIO, CMO en CEO op één lijn zitten over de organisatiebrede toepassing en veiligheid van data.
  2. Communiceer duidelijk naar klanten over de stappen die u onderneemt om alle data die u verzamelt zo veilig mogelijk te houden. Zo profileert u uw bedrijf als een betrouwbare partij in het zakendoen in deze nieuwe tijd. 
  3. Maak het glashelder voor uw klanten waarom u data verzamelt en wat zij eraan hebben. Krijgen ze een gepersonaliseerd aanbod? Krijgen ze extra kortingen? Zal hun sales-ervaring erdoor verbeteren of zullen bijvoorbeeld eventuele toekomstige customer service vragen sneller afgehandeld kunnen worden? Krijgen ze relevante content?
  4. Vraag uw klanten openlijk om toestemming. Bied klanten een opt-in en laat hen te allen tijde zelf beslissen of u data mag verzamel