Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 22-07-2013

De do’s and don’ts van e-mailmarketing

30 keer gelezen

Het succes van uw campagnes is afhankelijk van enkele, op het eerste gezicht, vrij logische stappen. Voor e-mailmarketing zit het succes echter vaak in de details. Hieronder zijn enkele tips en tricks voor e-mailmarketing beschreven die ik als zeer nuttig heb ervaren.

 

Zeker doen (Do’s)

  • Geef een duidelijk en gepersonaliseerd onderwerp op.
    • Zorg voor korte, maar duidelijke teksten (minder dan 50 tekens)
    • Spreek mensen aan met hun naam, bijvoorbeeld “Beste heer van der Gaarden”
  • Zorg voor relevante content.
    • Wanneer uw klanten zich op uw nieuwsbrief hebben geabonneerd, zorg dan dat uw content gericht is op hetgeen waarvoor zij zich hebben ingeschreven. Wilt u als organisatie serieus genomen worden, gebruik uw klantenbestand dan nooit voor derden.
  • Call to action (oproep tot actie)
    • Zorg dat het duidelijk is welke actie u van de lezer verwacht. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk om op een link of nog beter een button te klikken.  
  • Zorg altijd dat de geadresseerde zich, gemakkelijk, kan afmelden voor de mailing.
    • Dit voorkomt dat u wordt aangemerkt als spam.
  • Resultaat meten, campagnes hierop aanpassen.
    • A-B testen zijn hier zeer geschikt voor. Zo worden  uw campagnes voortdurend geëvalueerd en verbeterd.
  • Wees voorzichtig en niet te gretig
    • Beperk het aantal nieuwsbrieven dat u zendt. U wilt niet dat uw klanten u als “vervelend” gaan bestempelen.

Níet doen (Don’ts)

  • U bouwt uw klantenbestand eerlijk en zorgvuldig op. Weersta de verleiding om mails te zenden naar personen die hier geen expliciete toestemming voor hebben gegeven.  
  • De onderwerpsregel is zeer belangrijk, stuur daarom nooit kreten als ‘gratis’ of ‘korting’.
    • Spamfilters zullen dit oppikken en uw mail als spam bestempelen.
  • Stel je klantenbestand nooit beschikbaar voor derden.
  • Meer dan één keer per week een mailing versturen is niet wenselijk.
  • Voeg weinig plaatjes toe.
    • Wanneer u veel te melden hebt, link dan door naar een landingspage met meer informatie.

Tot slot
Uw klanten zijn een potentiële goudmijn, behandel hen ook zo. Buit het vertrouwen dat zij u hebben gegeven niet uit. Ga zorgvuldig om met de kans die u hebt gekregen. Wanneer u het vertrouwen kwijt raakt zult u het, hoogstwaarschijnlijk, niet meer kunnen terugwinnen.