Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 18-09-2013

Gericht adverteren met Real Time Bidding

61 keer gelezen

Bereik de mensen die u wilt bereiken en betaal daarvoor wat u wilt betalen. Het kan, met real time bidding (RTB).

Gericht adverteren

Iedereen die zich bezighoudt met adverteren weet dat targeting het sleutelwoord is. Het is ten slotte zo dat hoe specifieker u de mensen bereikt die u wilt bereiken, hoe meer waar u voor uw geld krijgt. Een luiermerk zal daarom niet snel adverteren in de ‘Men’s Health’, net zoals een merk voor scheerspullen geen advertentie in de Donald Duck zal plaatsen. Targeting krijgt er met Real Time Bidding een heel nieuwe dimensie bij.

Real-time, real results

Bij RTB kunnen bedrijven real-time op advertentieruimte van websites bieden. Of u biedt en hoeveel u biedt, hangt natuurlijk af van het internetprofiel van de persoon die op dat moment de site bezoekt. Aangezien u enkel de personen wilt bereiken die geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, plaatst u alleen een bod als de bezoeker tot uw specifieke doelgroep behoort.

Het resultaat: uw advertenties bereiken alleen de mensen die u ook daadwerkelijk wilt targeten. Hierdoor is er minder ‘waste’ van geld en tijd en daardoor dus meer rendement.

RTB het enige groeiende segment binnen advertentiemarkt

Het Financieele Dagblad (FD) publiceerde op zestien september jongstleden een artikel over het Amsterdamse YD; een onderneming die het voor bedrijven mogelijk maakt via RTB te kunnen adverteren op websites. Dit bedrijf is, volgens het FD, binnen het Nederlandse midden- en kleinbedrijf een van de honderd snelst groeiende bedrijven. Niet vreemd als je bedenkt dat RTB de afgelopen jaren het enige groeiende segment was binnen de advertentiemarkt.

Real Time Bidding is de toekomst

Bij RTB kun je spreken over ‘waar voor je geld krijgen’. Nu bedrijven steeds efficiënter en effectiever willen omgaan met het geld dat zij hebben, is er zeker een grote toekomst weggelegd voor RTB. Sterker nog, RTB is niet alleen de toekomst, maar tevens het heden.