Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Gezonde klantenportefeuille is topprioriteit bij zakelijke dienstverleners

65% van de sector ervaart de markt als positief, 53% verwacht in 2014 economische groei

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon deed een grootschalig sales- en marketingonderzoek naar de sector zakelijke dienstverlening in de Benelux. Daaruit blijkt onder meer dat sinds de economische crisis liefst 82 procent van de zakelijke dienstverleners extra belang hecht aan een gezonde klantenportefeuille. “Dit geeft vertrouwen voor een economisch herstel”, zegt Mark Beekman, Group Marketing Director bij Graydon. 

Vertrouwen zakelijke dienstverlening stijgt met 35% ten opzichte van 2013

Aan het grootschalig sales- en marketing onderzoek van Graydon namen 90 zakelijke dienstverleners deel. Zij geven belangrijke inzichten op het vlak van markt- en sectorontwikkelingen.
“Uit ons onderzoek blijkt dat 65% van de sector de markt vandaag als positief ervaart”, zegt Mark Beekman. “Dat is een goed signaal, want het betekent een stijging met 35% ten opzichte van 2013.”

Werven van gezonde klantenportefeuille prioritair 
Andere positieve signalen zijn dat 53% van de zakelijke dienstverleners dit jaar economische groei verwacht, dat 57% van hen kansen ziet om zich meer internationaal te gaan profileren en dat 25% nieuw personeel wil aanwerven.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de economische crisis impact heeft gehad op de manier waarop zakelijke dienstverleners vandaag omgaan met zakenpartners. “82% van hen geeft aan dat zij het werven van louter financieel gezonde bedrijven belangrijk tot zeer belangrijk vindt”, zegt Beekman. “Dat bedrijven op zoek gaan naar stabiele, financieel gezonde leveranciers en afnemers, geeft vertrouwen voor een economisch herstel. Het toont ook aan dat heel wat ondernemers vandaag het opbouwen van duurzame relaties prefereren boven quick wins bij zakenpartners die zij eigenlijk niet kennen.” 

Inventieve marketing- en salesaanpak 

Tot slot geeft 71% van de zakelijke dienstverleners aan het voorbije jaar wijzigingen te hebben doorgevoerd aan het marketing- en salesbeleid. “Opvallend hierbij is wel dat de helft van alle respondenten zegt dat hun budget voor marketing en sales niét is verhoogd. Nieuwe technologieën, zoals CRM-systemen en prospectdata tools, stellen B2B-bedrijven in staat hun niche doelgroepen te bereiken op het juiste moment op de juiste plaats. 

Dat bedrijven niet langer blind met hagel schieten, maar verstandiger met hun marketingbudget omgaan, leidt tot minder spam en betere conversies. Dit is een win-winsituatie voor de doelgroep én de aanbieder.” 

Download hier het volledige brancherapport. 

Voor vragen kunt u contact opnemen met Tamara Biemans

Group PR & Communicatie Manager
Email : t.biemans@graydon.nl 
Telefoonnummer: +31 (0)20-567 9755 - +31 6 11 38 25 93

Gelijkaardige publicaties