Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Good Guy Coca-Cola praktiseert Maatschappelijk Verantwoorde Marketing

De FD Gazellen staan bekend om hun snelle en constante omzetgroei. De FD Gazellen Award genomineerden en winnaars zetten de trend voor de toekomst van het bedrijfsleven in Nederland. Maar ook innovatieve hedendaagse bedrijven kunnen soms nog wat leren van hun voorgangers. Lees hier het voorbeeld van één van ’s werelds meest klassieke B2C bedrijven over maatschappelijk verantwoorde marketing in de Filipijnen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen blijft trend in 2014

Volgens trendwatchers is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) één van de belangrijkste trends voor het bedrijfsleven in 2014 en de verdere nabije toekomst. Coca-Cola laat door de aankondiging van haar hulp aan de door orkaan Yolanda getroffen gebieden in de Filipijnen zien dat zoiets als "Maatschappelijk Verantwoorde Marketing" ook bestaat.

Coca Cola duurzaam

Advertentie uitgaven stopgezet

Op de website van Coca-Cola stond vorige week het bericht dat Coca-Cola Phillipines en haar "bottling partner" Femsa aldaar per 18 november hun uitgaven voor advertenties tijdelijk zouden stopzetten. Het zo uitgespaarde geld zal worden ingezet om de getroffen gebieden op de Filippijnen te helpen; onder andere middels flessen gebotteld water en een grote donatie aan het Amerikaanse Rode Kruis dat ter plaatse is om de bevolking bij te staan met noodhulp en de wederopbouw. In totaal heeft “The Coca-Cola System” inmiddels een bedrag van 2.5 miljoen euro aan hulp toegezegd.

Slimme marketing?

Wat opvalt aan de manier waarop de frisdrankgigant deze hulp op haar website presenteert is voor degenen die er vanuit een marketing-oogpunt naar kijken vrij duidelijk: het bedrijf maakt in feite reclame voor zichzelf door aan te kondigen dat het tijdelijk geen reclame meer gaat maken.

Gaat het om een gemene, stiekeme truc? Een typisch kapitalistisch mega-bedrijf dat probeert over de rug van mensen die net een gigantisch drama hebben meegemaakt, winst te maken? Mij lijkt van niet. Op basis van de reacties van mensen die hebben gereageerd op de verschillende fora en blogs waar over deze actie van Coca-Cola is geschreven, zou ik ook zeggen dat dit niet de reactie is van de meeste mensen. Laat mij u vertellen waarom ik denk van niet.

MVO is helemaal generatie Y

De reden dat maatschappelijk verantwoord ondernemen zo belangrijk aan het worden is in deze tijd, is tweeledig. Enerzijds is er het zich steeds ontwikkelende internet en de vrijheid van communicatie en transparantie (ook over bedrijfsvoering) die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Anderzijds is er de nu zo belangrijke "generatie Y" (ofwel de consument van nu), waarvan alles erop wijst dat zij vrij idealistisch is, en graag de keuze voor een merk wil maken omdat dit "de juiste keuze" is.

Maar wat generatie Y ook lijkt te beseffen, is dat bedrijven er zijn om winst te maken. Dat we (in ieder geval voorlopig nog) binnen een kapitalistisch systeem opereren, en dat bedrijven bij wet verplicht zijn om zodanig te handelen dat zij winst moeten genereren voor hun aandeelhouders.

Maatschappelijk Verantwoorde Marketing

Dus, beste lezer, Coca-Cola (of IKEA, of één van de andere multinationals die meer hebben gedoneerd aan de slachtoffers van orkaan Yolanda dan bijvoorbeeld China) ´scoort´ nu misschien wel door aan te kondigen dat zij tijdelijk stoppen met reclame maken, en probeert daarmee misschien inderdaad een wit voetje te halen bij de idealistische of simpelweg empathische consument. Maar als het bedrijf intussen wel enorm veel mensen helpt die dat op dit moment toevallig heel hard nodig hebben, wat zou dan het probleem zijn?

Wat dit grote internationale bedrijf hier doet, is wellicht heel goed uitgekiend en afgestemd op de wensen van haar consumenten. Maar het laat wel zien dat bedrijven door maatschappelijk verantwoord ondernemen, of maatschappelijk verantwoorde marketing, winst kunnen maken én de wereld kunnen helpen.

Maatschappelijk verantwoorde marketing: waar cynisch economisch realisme en dromerig idealisme samenkomen. Ik hoor graag van u hoe u hierover denkt.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties