Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 06-01-2014

Het Grote Google Plus Experiment

37 keer gelezen

In het artikel dat ik volledig aan Google’s social media telg wijdde, gaf ik al aan dat dit platform in theorie een gedroomde Facebook-killer zou zijn, en functionaliteiten van o.a. Facebook, Linkedin, en Skype combineerde.

Wat echter interessanter is vanuit een marketingoogpunt, is hoezeer een actief profiel op Google plus via de koppeling aan de gelijknamige zoekmachine ervoor kan zorgen dat uw bedrijf en de door u gedeelde content sneller gevonden wordt. Met andere woorden: Een vervanger voor Facebook en Twitter hebben we niet per se nodig, maar een concurrerend voordeel om meer leads en prospects te vinden (of door hen gevonden te worden), is natuurlijk erg aantrekkelijk.

Op papier goud

Op papier is Google plus dus een immens handige online marketingtool. In de praktijk moet dat nog maar blijken: erg weinig mensen lijken het actief te gebruiken, en zeker in Nederland neemt u een voortrekkersrol aan indien u er nu voor kiest om aan te haken. Een recent onderzoek van multiscope onder 8.500 Nederlandse internetgebruikers geeft aan dat hoewel 54% van de Nederlanders Google Plus kent, slechts 10% ook daadwerkelijk een profiel heeft. Vergelijk dit met Facebook: 94% bekendheid en 71 % van de Nederlanders die actief zijn op het internet geeft aan een profiel te hebben. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat het aantal actieve gebruikers van G+ wereldwijd wel eens erg laag zou kunnen liggen. Dit betekent in principe dat u qua direct bereik met uw marketing in een klein vijvertje vist. Hoewel; het bedrijfsleven lijkt hier, net zoals toentertijd met blackberry, e-mail, en iphones het voortouw in te nemen, dus als u een B2B product of dienst levert is het misschien toch interessant om nu al in te springen.

Het Google Plus experiment

Dan blijft over: het relatieve voordeel vanwege de hogere vindplaatsen in google search resultaten van uw bedrijf, producten en content. Aangezien hier nog weinig onderzoek naar is gedaan, heb ik besloten het eens aan den lijve te gaan ondervinden. Afgelopen week heb ik een profiel aangemaakt. Mijn ervaringen zal ik over de loop van de tijd met u gaan bespreken, met als belangrijkste vraag: worden mijn artikelen hier op het blog van Graydon significant meer gelezen als ik ze ook deel via Google plus?

Tot op heden kan ik hier nog weinig over zeggen: het enige dat ik tot nu toe heb kunnen ervaren is hoe het opzetten van een profiel op Google Plus werkt. Zoals verwacht: erg simpel. Binnen 5 minuten had ik een redelijk uitziend en voorlopig voldoende informatief profiel aangemaakt; het resultaat kunt u hier bekijken. Over de loop van de komende weken/maanden zal ik u op de hoogte houden van mijn vorderingen, en of de integratie met search er inderdaad voor zorgt dat mijn artikelen en ik beter vindbaar zijn. In de tussentijd heb ik enkele vragen voor u:

Heeft u al een Google Plus profiel, of ligt dit in de planning voor uw bedrijf in de nabije toekomst? Ik ben erg benieuwd of u ook verwacht dat dit extra prospects en leads zal opleveren.
Daarnaast: Voelt u zich alstublieft vrij om me toe te voegen op Google Plus. Ik heb op dit moment exact nul vrienden!