Nederlandse economie
Terug naar overzicht
blog

Het succesgeheim van A-solar

Groeien is niet alleen een kwestie van hard werken. Ralph Both is de eerste om te beamen dat de factor geluk ook een rol speelde bij het succes van zijn bedrijf. Maar A-solar, fabrikant van duurzame opladers voor onder meer smartphones en tablets, is volgens directeur Both vooral gegroeid dankzij focus. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van A-solar.

De enorme opmars van smartphones en tablets stond in 2008 op het punt van beginnen. Ralph Both was net gestart met het importeren van opladers via zonne-energie voor Nokiatelefoons, maar zag al snel dat het ontwikkelen van eigen, unieke producten een veel steviger fundament aan zijn bedrijf zou bieden dan het inkopen van bestaande opladers. Both: ‘Importeren kan iedereen, zelfs de consument kan vandaag online producten uit China bestellen. Je hebt alleen bestaansrecht op de lange termijn als je unieke waarde toevoegt.’

‘Je moet goed weten wat je wilt en op wie je je richt’

In 2009 vertrok hij naar Azië om de samenwerking te zoeken met een producent van opladers. Mét een duidelijke visie: ‘Wij wilden kwaliteit verkopen. Geen doorsnee opladers, maar kwalitatief hoogwaardige producten, voor elk type mobiel en tablet. Een smal, hoogwaardig assortiment.’

De beste zijn

De explosie van smartphones en tablets gaf het bedrijf een flinke zet in de rug. De duurzame, mooi vormgegeven opladers worden verkocht onder de naam Xtorm. Both: ‘Onze pijlers zijn techniek, design en concept. We willen de beste zijn, niet de goedkoopste. Dat betekent dat we met wat duurdere leveranciers werken en dat we relatief veel geld steken in onderzoek en ontwikkeling.’
De koers om eigen producten te ontwikkelen was en is niet zonder risico’s, zegt Ralph Both: ‘Je moet eerst de factuur betalen voor de fabriek aan de slag gaat om mallen voor je te maken. Je moet investeren, pas na een jaar of twee betaalt dat zich terug, als het goed gaat. Ondertussen hoop je: gaat de fabriek niet failliet? Valt de kwaliteit straks niet tegen? Raken we de juiste snaar bij de afnemers? Maar risico nemen hoort bij ondernemen.’

Tricky

Ralph Both heeft A-solar opgebouwd zonder kredietgevers: ‘Het enige dat ik heb geleend was een paar duizend euro bij mijn vader voor een tweedehands auto. We hebben gekozen voor organische groei. Alle opbrengsten zijn direct geïnvesteerd in nieuwe producten. Geen lease-auto’s bij ons, alles is eigendom, net als de voorraden. De enige kosten zijn personeel en de huur van het kantoor. Dat was wel eens tricky, zeker als je hard groeit. Grote orders financieren we per vooruitbetaling. Maar omdat we een uniek product hebben kunnen we dat ook vragen van onze klanten.’

‘We hebben gekozen voor organische groei, alles is eigendom’

Voorsprong op de concurrentie

A-solar is klein en slagvaardig, ook dat is een succesfactor vindt Both: ‘We kunnen heel snel met iets nieuws aan de slag, We hebben veel technologische kennis opgebouwd, we hebben onze eigen mensen in de fabrieken in Azië die de technologische ontwikkeling doen. We zijn een klein bedrijf, zonder managementlagen. Dat betekent dat we snel met produceren kunnen beginnen. Dit geeft ons een voorsprong op de concurrentie. Van de dertien medewerkers op ons kantoor in Houten is vrijwel iedereen gericht op sales. Dat moet ook wel, want we hebben een beperkt assortiment. Onze sales mensen wachten niet op een aanvraag, ze zitten er bovenop.’

‘We willen de beste zijn, niet de goedkoopste’

Europa

Wat is, behalve die groei van het aantal smartphones en tablets, key in de groei van het bedrijf? Ralph Both: ‘Dat is zonder twijfel focus. Weten wat je wilt en op wie je je richt. Niet met hagel schieten dus. We krijgen aanvragen vanuit de hele wereld van Brazilië tot Australië. Daar voldoen we aan, maar we leggen er geen vergrootglas op. We richten ons op Europa, en op dit moment heel nadrukkelijk op Duitsland. Daar zitten onze klanten. Daarbij bestrijken we verschillende markten: b2b, retail en dutyfree, de luchthavens. Dat is verstandig, als het in de ene markt wat minder gaat dan missen we niet direct een groot deel van onze omzet.’ 

FD Gazellen 2014
Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014

Gelijkaardige publicaties