Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Maatschappelijk verantwoord ondernemen essentieel voor de bouwbranche

In de bouwbranche schijnen weer voorzichtig wat zonnestralen door het wolkendek maar het economische landschap is nog steeds niet voor elk bouwbedrijf gezond.

Vooral kleine en middelgrote bouwondernemingen hebben regelmatig last van bedrijven die door middel van verschillende constructies een kostenbesparing bewerkstelligen waarmee een oneerlijke concurrentiepositie ontstaat. Zo signaleert ook Bouwend Nederland

Hierbij moet u denken aan:

  • Schimmige faillissementen (Moedwillige opschoning van bestaande bedrijven, het duperen van schuldeisers waaronder het eigen personeel)
  • Branchevreemde bedrijven die, omdat ze buiten de bouw-CAO vallen, tegen lage tarieven bouwwerkzaamheden uitvoeren
  • Bedrijven die beknibbelen op de veiligheid
  • Bedrijven die buitenlandse werknemers inzetten en uitbuiten (de recentelijke misstanden bij het werk aan de A2 is hier een voorbeeld van)

Vast personeel is een zware last. Veel bedrijven zullen hun personeelsbestand noodgedwongen zo laag mogelijk houden, doormiddel van bijvoorbeeld payrolling of het inzetten van ZZP’ers. Arbeiders hebben hierdoor een onzeker toekomstbeeld. De onzekerheid bij arbeiders is niet goed voor hun bestedingspatroon en de economie komt daarmee minder snel weer op stoom.

Taak voor opdrachtgevers

Aanleiding voor deze creativiteit is over het algemeen simpel: overleven. De opbrengsten in de bouw vallen al jaren tegen dus moet er in de kosten gesneden worden om niet over de kop te gaan. Kernvraag is of er, met deze ‘kostenbesparingen’ niet alleen het overtollig vet, maar ook de vitale organen uit de branche weggesneden worden. Keuzes die op langere termijn de branche meer kwaad zullen doen dan goed.

Hier ligt een schone taak voor opdrachtgevers om naast een scherpe prijs ook steeds meer te kijken naar de toegevoegde waarde van het werken met gecertificeerde bedrijven en maatschappelijk verantwoord ondernemende partners. Alleen kijken naar de prijs komt de kwaliteit niet ten goede. In een tijd waar u slechts een paar muisklikken en tweets verwijderd bent van dure imagoschade, is goedkoop al snel duurkoop. Een mooie taak voor de overheid in deze is om de regelgeving tegen het licht te houden en, als belangrijke opdrachtgever, hier zelf het goede voorbeeld te geven door niet alleen een goedkope, maar ook maatschappelijk verantwoordelijke ondernemers te kiezen.

Gelijkaardige publicaties