MKB Financiering
Terug naar overzicht
blog

Meer omzet en winst, gewoon doen

Wees actief, u wordt gewaardeerd

Vaak vergeten we wel eens waarom we gewaardeerd worden, waarom klanten bij ons kopen en niet bij de concurrent. Blijkbaar doet u het goed! Maak hier gebruik van en schroom niet om actief contact met hen te zoeken. Hieronder omschrijf ik enkele technieken die u kunt gebruiken om uw omzet en winst te verhogen bij klanten en prospects:

1. Maak een marketingplan
Wellicht verkoopt u spijkerbroeken, maar iedereen kan tegenwoordig spijkerbroeken maken. Wellicht is uw spijkerbroek beter dan alle andere spijkerbroeken, de truc is om dit op de juiste manier te communiceren. Tegenwoordig zijn veel producten en diensten vergelijkbaar met elkaar, het is zaak om boven de massa uit te stijgen. De meest succesvolle bedrijven weten dit  en voeren dit uit. Origineel communiceren over spijkerbroeken doet bijvoorbeeld het Nederlandse modelabel Mud Jeans.

2. Ga voor maximale retentie
Wanneer uw klanten voor de eerste keer een product bij u kopen, stuurt u ze daarna een korte e-mail om hen te bedanken? Veel organisaties doen (of durven) dit niet. Terwijl juist dat het moment is om uw betrokkenheid te laten blijken.

3. Cross-selling
Tevens is bovenstaand “bedank moment” ideaal om andere aanverwante producten of diensten bij uw klanten onder de aandacht te brengen: cross-selling. Maak hier gebruik van, maar denk na over de frequentie.

4. Duurdere producten verkopen
Door uw producten op een slimme wijze te prijzen, bent u in staat om duurdere producten te verkopen. Een prospect komt bijvoorbeeld bij u binnen op product A, maar het duurdere product B heeft een hogere absolute marge. U kunt dit interessant prijzen of hierop een bepaalde korting geven. Dit zal de prospect in verleiding brengen om het duurdere artikel te nemen.

5. Good better best principe
Dit principe gaat er vanuit dat de meeste consumenten niet de hoofdprijs willen betalen voor producten, maar ook niet voor het goedkoopste willen gaan. De prijs wordt namelijk geassocieerd met de kwaliteit van het product. Door de consument uit drie prijspunten te laten kiezen zal de gemiddelde verkoopwaarde, in veel gevallen, stijgen.

6. Win die verloren klant terug
Een niet tevreden klant is een verloren klant in wording. Zorg in eerste instantie dus altijd voor tevreden klanten. Wanneer, ondanks alle inspanningen, klanten toch bij u weggaan, kan dat een ware bron van inspiratie zijn. Achterhaal waarom klanten bij u weggaan: wellicht is er een tendens waarneembaar? Alle feedback die u krijgt, is waardevolle informatie waarmee uw organisatie zich kan verbeteren. Neem contact op met verloren klanten, ga de dialoog aan over wat er is voorgevallen en zorg dat dit nu uw sterke punten zijn.

Gelijkaardige publicaties