Artikel
Geschreven door Willem van Leeuwen
Posted on 23-12-2014

‘Nee verkopen we al jaren niet meer’ VDL Steelweld is FD Gazelle!

160 keer gelezen

Terwijl de automotive sector zich wereldwijd in de meest moeilijke bochten wringt om het hoofd boven water te houden, heeft het Nederlandse VDL Steelweld de wind mee. De producent van vooral gerobotiseerde productiesystemen voor autoassemblage, noteerde tussen 2010 en 2013 een haast onwaarschijnlijke omzetgroei van vijfhonderd procent. Een strategische koerswijziging ligt hieraan ten grondslag. Het woord ‘nee’ werd geschrapt.


Alweer een Gouden Gazelle voor VDL Steelweld, de tweede op rij. Maar het was niet alleen maar hosanna bij het Bredase bedrijf nadat de economische crisis in 2008 zo onbarmhartig toesloeg. Vaste klanten als BMW, Volvo, Ford, Jaguar en Land Rover, zagen hun verkopen dramatisch dalen. Directeur Peter de Vos: ‘Daardoor stelden zij hun investeringen uit. Omstreeks 2010 was daardoor de omzet bij ons ook gehalveerd. We hebben toen besloten om ons tóch op onze vaste klanten te blijven focussen. Er komt straks een tijd dat het economisch weer beter gaat en wij willen dat ze op dat moment nog altijd graag met ons blijven werken. In tegenstelling tot onze concurrenten zijn we daarom niet gaan besparen, maar we zijn juist gaan investeren in de klantrelatie.’ 

Nieuwe partnerships

Om het tij in 2010 te keren ging VDL Steelweld uit van het adagium “we verkopen geen nee meer aan onze klanten”. Iedere vraag werd beschouwd als een mogelijkheid om business te genereren. Peter de Vos: ‘Onze bedrijfsfilosofie is dat we de allerbeste oplossingen aan onze klanten willen bieden, zodat er een hechte en langdurige relatie ontstaat. Bij iedere vraag van een klant zijn we gaan kijken wat er voor nodig was om aan zijn wensen te voldoen. Als dat betekende dat we nieuwe partnerships met toeleveranciers moesten aangaan dan deden we dat. Nieuwe mensen aantrekken idem dito. Het werkte, want vanaf 2011 zijn we gaan groeien. We hebben in de wat magere periode wel het geluk gehad dat we gebruik konden maken van de deeltijd ww, zodat we niemand hebben hoeven ontslaan. Die tijd hebben we gebruikt om onze technische mensen verder op te leiden en te specialiseren en om onze filosofie ten aanzien van service en klantgerichtheid nadrukkelijk onder de aandacht van de medewerkers te brengen.’ 

‘In tegenstelling tot onze concurrenten zijn we niet gaan besparen’

Blijven zoeken

VDL Steelweld groeide van 181 medewerkers in 2010 naar ruim vijfhonderd tegen het einde van 2014. In 2013 haalde het bedrijf voor maar liefst 200 miljoen euro aan diverse orders binnen. De orderportefeuille mocht vol zitten, maar bij iedere nieuwe vraag bleef VDL Steelweld zoeken naar mogelijkheden om de klant toch tevreden te stellen. Peter de Vos: ‘Vanuit de organisatie kwam dan wel eens het geluid “dit kan niet, we kunnen er niet nog meer werk bijhebben”, maar als je blijft zoeken naar oplossingen dan kun je die verdere groei wel degelijk doormaken, hebben we nu ervaren. Zeker als je de juiste partners vindt die een deel van de engineering voor hun rekening nemen en waarmee je heel hecht kunt samenwerken. Want dat is een deel van ons succes: samen, gelijkwaardig optrekken.’ 

Flexibiliteit

Het vergt ook een flinke mate van flexibiliteit van de doorgaans hoogopgeleide medewerkers bij het bedrijf. Peter de Vos: ‘Dat is wat we van ze vragen in ruil voor de vrijheid en het mooie werk dat we ze bieden. We zijn een bedrijf met weinig hiërarchie.  Aan “dit staat niet in mijn functieomschrijving” doen we niet. Medewerkers moeten willen meedenken en ze moeten goed kunnen samenwerken met de klant, met onze leveranciers en met hun collega’s. Op tijd leveren, kwaliteit bieden, dat is allemaal vanzelfsprekend vandaag. Maar de klant en onze partners moeten graag met ons willen werken, op ieder niveau en dan komt het menselijke aspect om de hoek kijken. De machinebouw is traditioneel een business waarin veel gediscussieerd wordt. Wij zoeken het in oplossingen vinden. En dat werkt.’

‘Als je blijft zoeken naar oplossingen dan kun je die verdere groei doormaken’

De toekomst

In 2014 werden nieuwe VDL Steelweld-vestigingen in Zweden en in China geopend. In 2015 staat Noord-Amerika op de agenda. Peter de Vos: ‘Klanten willen steeds vaker dat hun toeleveranciers zich heel dicht in de buurt van hun fabrieken bevinden. Je moet ze wereldwijd kunnen ondersteunen. Dat wordt voor ons de uitdaging voor de komende jaren.’ 

Gouden Gazelle nominatie: VDL Steelweld, gevestigd in Breda, is sinds 1995 onderdeel van de VDL Groep. Er werken ruim 500 medewerkers. In 2012 bedroeg de omzet van VDL Steelweld € 131.473.000,- In 2013 bedroeg de omzet  € 187.625.000,-. VDL Steelweld won in 2013 en 2014 een Gouden Gazelle. 

Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014