FD Gazellen
Terug naar overzicht
blog

Oplossing voor kleine financiële dienstverleners

Veel kleine en middelgrote intermediairs, accountants, advocatenkantoren en andere financiële dienstverleners moeten evolueren. Prijzen en de dienstverlening worden steeds transparanter en de keuzevrijheid in aanbieders wordt alsmaar groter. Dienstverleners zullen kleur moeten bekennen om hun voortbestaan te garanderen. Klanten zijn namelijk niet meer zo trouw als vroeger. Wie niet overgenomen wil worden door de grotere partijen en klanten wil behouden, zal dus moeten innoveren. Door de adviespraktijk te verbeteren en processen efficiënter in te richten, zullen MKB-kantoren hun positie kunnen versterken tegenover concurrenten. Wie klein is, kan daarin best groot zijn!

Interne kosten verlagen

Uit het Graydon Brancheonderzoek Accountancy 2015 blijkt dat bijna één op de vier accountantskantoren dit jaar een verslechterde betaalmoraal onder haar afnemers constateert. Daarnaast heeft 72% haar debiteurenportefeuille niet ingedeeld naar kansen en risico’s - en 38% spendeert jaarlijks minimaal een kwartier per relatie aan de naleving van de Wwft. En dit zonder er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de compliance eisen vanuit de Wwft. 37% vult daarnaast alle benodigde documenten, checklists en dossiers nog handmatig in. We mogen globaal aannemen dat dit voor andere financiële dienstverleners niet heel anders zal zijn. Het is dus belangrijk meer grip op kosten te krijgen, efficiënter te werken en te zorgen dat het werk ook werkelijk betaald wordt. Dat kan bijvoorbeeld door:

  • Financiële inzichten. Als u voor uw klanten een kredietrapport opvraagt, krijgt u inzicht in hun betaalgedrag en financiële situatie. Niet alleen zorgt dat voor minder (of geen) afschrijvingen van facturen, het geeft u ook nieuwe kansen. U bent immers een financiële dienstverlener - en dus kunt u advies geven over de financiële misstanden die u mogelijk constateert (waarover hierna meer).
  • Te werken met slimme software. U moet volgens de Wwft onderzoek doen naar wie uw klant is. Van elke rechtspersoon, al zijn ze al 20 jaar klant, moet u weten wie de UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn en welke van hen u verscherpt moet onderzoeken, zoals een politiek prominent persoon. Doet u dat niet, dan kunt u boetes krijgen. Doet u dat handmatig, dan kost het veel tijd. Bovendien doet u het werk wellicht niet volledig, want volledige dossiervorming inclusies audit trail en bronvermelding is verplicht. Met software als CDD kunt u dit soort interne processen nauwkeurig, efficiënt en tegen lage kosten laten verlopen. U bespaart dus tijd en geld én u heeft de documenten in huis die u moet kunnen tonen om boetes te voorkomen.

Breder adviseren

Over alles wat u zelf beter doet, kunt u uw klanten adviseren. Als u uw interne processen op orde heeft, kunt u uw klanten bijvoorbeeld sneller van dienst zijn, maar u kunt ze ook adviseren over efficiënter werken. Daarmee biedt u niet alleen nieuwe diensten, maar werkt u ook aan klantenbinding. Uw klant merkt immers dat u actief met hem meedenkt. En wat u met processen doet, kunt u ook met marktinformatie:

  • Deel kredietrapportages of branche- en sectorinformatie met uw klanten.
  • Nu de economie weer aantrekt, willen bedrijven weer investeren. U kunt daaraan uw bijdrage leveren door advies te geven over alternatieve financiering als de bank moeilijk doet.
  • Moet ik investeren? Waarin kan ik het best investeren? Met welke vorm van financiering? Welke gevolgen heeft dat voor de korte en lange termijn? Allemaal vragen die u kunt helpen beantwoorden.

Zo biedt u iets wat uw concurrenten niet bieden, behoudt u bestaande klanten en is de kans groot dat u nieuwe klanten aantrekt. Misschien maakt deze manier van werken u straks zelf wel… groot?

Gelijkaardige publicaties