Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 27-09-2013

Twitter voor B2B

339 keer gelezen

To tweet or not to tweet? Twitter is immens populair. Allerlei mensen zijn op Twitter te vinden: van politici tot brandweermannen en van studenten tot beroemdheden. Ook steeds meer ondernemers vestigen zich op Twitter. Toch is niet iedereen overtuigd. Ik zet de voor- en nadelen van Twitter voor organisaties op een rijtje.

Voordelen van Twitter

Het heeft veel voordelen om als bedrijf tweets te posten. De belangrijkste pluspunten zijn hieronder opgesomd:

  • Klantrelatie: uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen organisaties die intensief twitteren met hun klanten als meer betrouwbaar beschouwen dan organisaties die dit niet of in mindere mate doen. Tevens voelen klanten zich meer betrokken bij bedrijven die vaak iets op Twitter posten.
  • Directheid: Twitter is, net als veel andere sociale media, een rijk medium waarbij er sprake is van snelle reacties. Dit heeft als voordeel dat geruchten over een bedrijf snel bevestigd of ontkracht kunnen worden door hier direct op te reageren.
  • Aandacht: Twitter is bij uitstek het medium om klanten snel en eenvoudig op de hoogte te stellen van nieuwe producten of diensten die een bedrijf aanbiedt.
  • Kennis: behalve dat berichten de wereld ingezonden worden, kunnen ook berichten van anderen bijgehouden worden. Zo kan men op de hoogte blijven van wat er speelt, waar vraag naar is en hoe er over een organisatie gedacht wordt.

Nadelen van Twitter

Naast deze mooie voordelen, moeten zeker ook de nadelen van Twitter benoemd worden. Zoals bij elk sociaal medium, is het belangrijk om een strategie uit te zetten om vervelende gevolgen te voorkomen. Nadelen van Twitter kunnen zijn:

  • Werk versus privé: scheidingslijn tussen privé en professie wordt vaag. Dit geldt zowel voor degene die twittert als voor de volgers.
  • Permanent: wat op Twitter geplaatst wordt, wordt direct opgepikt door je volgers. Een foute of ondoordachte opmerking kan hierdoor grote negatieve gevolgen hebben. Blijf dus altijd nadenken!
  • Concurrentie: niet alleen (potentiële) klanten kunnen op Twitter volgen waarmee een bedrijf bezig is, ook concurrenten kunnen meekijken. Het is uiteraard van groot belang om hier rekening mee te houden en niet te veel prijs te geven.
  • Reacties: het mooie van Twitter is dat er om elke tweet heen een discussie kan ontstaan. Echter heeft niemand in de hand welke reacties er geplaatst zullen worden. Bedenk van tevoren hoe om te gaan met negatieve reacties.
  • Beschikbare resources: je kunt Twitter niet ‘half’ inzetten als webcare kanaal. Op de juiste manier Twitter inzetten, betekent dat je er altijd voor je klanten en zakenrelaties moet kunnen zijn en ze dus ook dient te antwoorden. Hiervoor heb je resources nodig.

Twitter kan echt een verrijking voor ondernemingen zijn, maar onderschat de gevaren niet. Neem de tijd om met een communicatiedeskundige om de tafel te gaan zitten en een strategie uit te zetten. Gebruik je gezonde verstand en blijf altijd nadenken over wat en waarom je iets wilt delen met je volgers.

Meer Twitter basiskennis?

Collega blogger Lars Fassbender schreef eerder een blog over de inzet van Twitter voor zakelijke doeleinden. Het blog gaat over het wat en hoe van Twitter, en je vindt er een start-met-Twitter-stappenplan.

Een filmpje over de basis van Twitter, de wijze van inzet en hoe Twitter leads kan genereren voor je bedrijf, vind je hieronder: