facebook
Terug naar overzicht
blog

Waarom Facebook geen virus is en niet binnenkort zal uitsterven

Toen een jaar of 10 geleden veel van mijn vrienden en kennissen zich aanmeldden op Hyves, lachten mijn beste vrienden en ik hierom. "Hyves, het klinkt als een soort besmettelijke ziekte… Heb jij ook al Hyves?" was de lopende grap. De vergelijking van sociale netwerken met virussen is op zich zo gek nog niet, blijkt nu uit de opzet van een studie van enkele studenten van de universiteit van Princeton. De conclusie van hun onderzoek: de verspreiding van Facebook is analoog aan die van een virus. Facebook is over zijn piek heen en zal binnen 3 tot 5 jaar 80 % van zijn gebruikers verliezen. In dit artikel probeer ik deze en andere negatieve voorspellingen over Facebook voor u in een kader te plaatsen.

Onderzoek relevant voor Marketing

Op zichzelf is de opzet van het onderzoek niet heel raar. Echter, bij de vergelijking van Facebook met virussen vallen wel wat vraagtekens te plaatsen. De relevantie voor marketing ligt hierbij in het volgende: Als het klopt dat Facebook echt binnen enkele jaren zijn waarde voor tieners en jongeren verliest, en vervolgens voor de algehele populatie, moeten marketeers hierop voorbereid zijn in hun strategieën voor de nabije toekomst.

Facebook minder populair bij tieners?

In een eerder artikel over de trends in marketing in 2014, hintte ik er al op dat Facebook in Amerika populariteit verliest ten opzichte van twitter en bijvoorbeeld Instagram en Tumblr. Meerdere onderzoeken en schrijvers hebben hierover gesproken. Een vlogger legt uit waarom volgens hem veel tieners het platform verlaten: De belangrijkste reden daarvoor is dat Facebook sinds een tijdje al de posts filtert die u ziet. Dat betekent in marketing termen dat minder mensen uw updates en posts ziet, en het u dus meer moeite en geld kost om mensen te bereiken met uw boodschap.

Veranderend sociale media landschap

Het onlangs verschenen rapport over sociale media van GlobalWebIndex laat zien dat het verlies aan populariteit van Facebook onder tieners wel meevalt. Het is inderdaad zo dat Facebook hier wat kleine procenten aan marktaandeel verliest, maar dat heeft volgens de schrijvers van dit artikel meer te maken met een veranderende digitale wereld, dan met een serieus probleem met Facebook.

Waarom Facebook niet met uitsterven bedreigd is

Als u zich bezighoudt met online marketing, is Facebook hoogstwaarschijnlijk één van uw belangrijkste kanalen. Zeker als u werkt voor een B2C bedrijf, maar ook als u een B2B bedrijf of product promoot weet u dat ook úw potentiële klanten zich op Facebook begeven en dat het bijvoorbeeld kan lonen om leads te retargetten middels advertenties daar. In dit artikel over de nieuwe Facebook ads die dit jaar april van start gaan, kunt u meer lezen over de toekomst van adverteren via Facebook.
In respons op de studie van studenten van Princeton, en de geluiden dat Facebook relevantie verliest voor marketing in de toekomst (vanwege het vermeende massale vertrek van tieners) zou ik graag de volgende zaken willen benadrukken:

  • Hoewel ideeën zich inderdaad lijken te kunnen verspreiden en gedragen als virussen, is een sociaal netwerk als Facebook veel meer geworden dan een idee: het is een belangrijke manier geworden om met mensen in contact te blijven, en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.
  • Sociale platforms, Facebook voorop, veranderen langzamerhand in manieren voor mensen om zich online te identificeren. De kans is klein dat mensen dit platform massaal zullen verlaten, alleen al om de reden dat het zo geïntegreerd is met andere diensten op het internet (maar pas op voor Google+!)
  • Het zou kunnen zijn dat Facebook in de toekomst minder gebruikt wordt, maar voor specifieke zaken zoals het sociaal netwerken an sich en de methode voor identificatie zullen mensen het voorlopig nog wel blijven gebruiken.
  • Jongeren verlaten Facebook niet per definitie, ze zijn simpelweg op meerdere sociale netwerken. Dit betekent voor marketing in de toekomst (ook voor B2B, want de tieners en jongeren van nu zijn de decision makers en uw potentiële klanten over een jaar of 5 á 10) dat marketeers zich naast Facebook simpelweg óók op andere platforms moeten gaan begeven.

Het is dus al met al voor de marketeer van de toekomst aan te raden om Facebook voorlopig nog niet af te schrijven. Als iedereen het 'virus' heeft; waarom zou u dan als marketeer 'gezond' willen zijn?

Gelijkaardige publicaties