Artikel
Geschreven door Peter Schoenmaker
Posted on 18-03-2016

Wat u moet weten voor u zakendoet (deel 2)

146 keer gelezen

Nederland telde op 1 januari 2015 maar liefst 1,7 miljoen bedrijven. Het aantal dat hun klanten checkt voor ze er zaken mee doen? Een schamele 25% van die bedrijven… Toch gelden wanbetalers als een van de grootste bedreigingen voor de winst. Het is dus wel degelijk verstandig vóór het zakendoen de financiële positie van een klant na te gaan. U kunt hiervoor veel informatie inwinnen – en daar hoeft niet altijd een factuur aan te hangen. Wat zijn uw mogelijkheden? Dit is deel 2 uit een serie van 3 artikelen over wat u moet weten voor u zakendoet.

Informatie voorkomt problemen

Kredietinformatiebureaus bieden u tools waarmee u de financiële gezondheid van een klant kunt checken. Vraag bijvoorbeeld een kredietrapport op om te controleren hoe kredietwaardig een zakenrelatie is en om te beoordelen of het ‘veilig’ is met dit bedrijf zaken te doen. Uit de credit rating van Graydon blijkt dat ongeveer 12% van de Nederlandse bedrijven in de categorie ‘hoog tot zeer hoog risico’ valt. Dat betekent concreet dat 1 op de 10 klanten een risico vormt. Door informatie te koppelen en te analyseren, voorspelt Graydon zelfs 4 op de 5 faillissementen. Kredietinformatie kan dus een hoop financiële schade voorkomen, maar dat niet alleen. Het kan u ook nieuwe commerciële inzichten bieden, bijvoorbeeld in welke bedrijven en branches groeien. Grofweg helpt goede kredietinformatie u bij het bereiken van belangrijke bedrijfsdoelen, zoals:

  • Afschrijvingen voorkomen en terugdringen, wat op jaarbasis een hoop geld kan schelen.
  • Werkkapitaal optimaliseren. Doordat u minder afschrijvingen heeft, houdt u meer eigen kapitaal over en kunt u een betere cashflowprognose maken. Bovendien hoeft u minder te lenen (en betaalt u daardoor minder rente) doordat u meer eigen kapitaal heeft. 
  • Operationele risico’s verkleinen, bijvoorbeeld doordat u zakendoet met financieel solide leveranciers.
  • Beter sturen van processen. Kredietinformatie geeft ook sales nieuwe inzichten: op welke markten moeten we ons richten, welke prospects zijn de moeite waard – en welke niet? 
  • Administratieve processen verbeteren. Een van de belangrijkste oorzaken van late betalingen ligt bij de opdrachtnemers zelf, omdat ze niet de juiste gegevens op de factuur vermelden. Kredietinformatie helpt fouten in het lead-tot-factuurproces te verminderen, bijvoorbeeld door de correcte factuuradressen en inzicht in de concernstructuur te bieden (wanneer u te maken heeft met dochter- en moedermaatschappijen).

 Download de ePaper 'Hoe goed ken jij je klant?'

Welke informatie kunt u gebruiken?

Naast kredietrapporten kunt u ook andere informatie gebruiken en analyseren. Wat u nodig heeft, hangt mede af van uw wensen. Wilt u incidenteel een nieuwe klant screenen of heeft u doorlopend nieuwe klanten en bent u dus een ‘heavy user’? Enkele opties: 

  • Informatie (incidentele user). U kunt een kredietrapport opvragen via de website van Graydon of op onze homepage in de zoekbalk minimale kredietinformatie over een bedrijf krijgen (op basis van een zonnetje, wolkje of donderwolk). Daarnaast kunt u via de website van OpenCompanies basisinformatie opvragen – en een kleine zoektocht in social media en Google biedt uiteraard ook uitkomst. 
  • Betaalde informatie (light user). U kunt bij OpenCompanies een ‘basic need’-pakket afnemen, waarmee u inzicht in het betaalgedrag en de kans op wanbetaling van uw klant krijgt – en informatie ontvangt om bijvoorbeeld fouten op facturen te voorkomen. 
  • Betaalde informatie (medium user). De onbeperkte kredietinformatierapporten van Graydon geven u antwoord op uw vragen. U weet met wie u zakendoet, of het bedrijf groeit of krimpt, of uw klant het beter doet dan de markt – en wat de kans op wanbetaling of een faillissement is. 
  • Betaalde informatie (heavy ‘data driven’ user). U kunt kredietinformatie via verschillende oplossingen in uw database laten stromen, zodat u altijd een credit rating kunt opvragen over het risico en scoringsmodellen kunt toepassen. Daardoor kunt u bepaalde klanten automatisch accepteren bij weinig risico, ze tegenhouden bij een hoog risico – of nader onderzoeken als dat nodig is en andere leveringsvoorwaarden voorleggen. 

Meer informatie

In deel 1 van deze serie kunt u lezen hoe u ontdekt wie uw beste en meest waardevolle klanten zijn . Deel 3 verschijnt binnenkort. Wilt u nu al meer weten? Dan kunt u de ePaper ‘Hoe goed ken jij je klant?’ Downloaden.

                                       C205NL_Hoe-Goed-Ken-Jij-Je-Klant.png

Download hier de ePaper 'Hoe goed ken jij je klant?'