Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 19-08-2013

YouTube, van filmpje naar omzet

55 keer gelezen

Vier jaar geleden voorspelde Cisco (marktleider voor netwerkoplossingen) dat in 2013 negentig procent van alle aankopen wordt gedaan op basis van een online video. Sinds 2009 is het gebruik van video content dan ook exponentieel gegroeid, alleen YouTube heeft al meer dan twee miljard views per dag. Negentig procent is nog niet behaald, maar dat het aankoopproces meer en meer wordt bepaald door video content, is een feit.

Mijns inziens gebruikt het MKB YouTube nog veel te weinig. Het is tegenwoordig vrij eenvoudig om films te maken en deze vervolgens op een eigen YouTube kanaal aan te bieden. Hieronder heb twee  voor zich sprekende voorbeelden weergegeven. Beide organisaties hebben door de inzet van YouTube nieuwe klanten bereikt en hun omzet substantieel verhoogd.

Voorbeeld 1: Coolblue

Coolblue is een Nederlandse elektronica webwinkel (141 online winkels) die zich onderscheidt door zich als specialist te profileren gecombineerd met de allerbeste klantenservice. Logischerwijs is hun YouTube kanaal er op geënt kijkers te informeren over allerhande (ingewikkelde, nieuwe) producten. Wat ik zeer positief aan hen vind, is dat zij nadenken over vragen die klanten kunnen hebben en deze vragen vervolgens beantwoorden in hun video’s. Niets voor niets hebben zij een omzetgroei van 46% gerealiseerd in 2012.

Bekijk hier het YouTube kanaal van Coolblue.

Voorbeeld 2: Blendtec, will it blend?

Blendtec is een bedrijf dat blenders maakt, misschien niet de mooiste, misschien niet de meest gewilde, maar wel de krachtigste. Om het kort samen te vatten, gewoonweg briljant. “Hoe bewijs je dit?”, moet men hebben gedacht. Het bedrijf is een YouTube kanaal gestart waarin ze allerhande producten in hun blenders plaatsen. De grote vraag is: “Will it blend?” Enkele producten die zij proberen te blenden zijn een iPhone, een iPad, golfballen, knikkers, enz.

Deze online video strategie heeft hen bepaald geen windeieren gelegd; sinds de lancering van het kanaal is de omzet met meer dan vijfhonderd procent gestegen.

Om rekening mee te houden

YouTube is een marketingkanaal en voor alle marketing kanalen geldt dat zij het beste werken wanneer er via andere kanalen aandacht voor wordt gegenereerd (multichannel of zelfs omnichannel). Wanneer je start met YouTube marketing, zal één van de doelen zijn om je omzet te verhogen. De wet van de grote getallen komt dan om de hoek kijken, je zult veel views moeten genereren. Dit kun je het beste doen door alle social media kanalen in te zetten en een integraal ‘marketingsysteem’ te creëren dat alle communicatie met elkaar verbindt. Vergeet niet dat de meer traditionele offline kanalen hier ook in betrokken dienen te worden.

Meer over inzet van social media?

Wilt u meer weten over de inzet van sociale media? Lees dan ook deze blogs: